26/6 - 29/6

30 juni 2017 - Surin, Thailand

26/6

We gingen vroeg op, lekker ontbeten met cornflakes en yoghurt. Om 9 uur werden we opgehaald en gingen we weer naar elephant village. Dit keer leek de rit veel korter dan vorige week. Even langs de bus terminal voor buskaartjes en langs de ATM voor cash geld. Toen we voor mijn gevoel ala snel bij elephant village waren konden we onze spullen droppen . We slapen met zijn 4e beneden in het huis. Vorige week sliep ik met 3 andere meiden op een kamer boven. Omdat we deze week maar met zijn 4e waren en vorige week met zijn 17e hadden we nu allemaal onze eigen ventilator. We hebben de bedden in orde gemaakt en daarna gingen we alweer aan het werk. We gingen weer suikerriet kappen. Dit keer zat ik er gelijk lekker in, gelukkig hadden we handschoenen en kreeg ik geen last van mijn blaren of nog meer blaren. Ik ging super snel en had het suikerriet met 1x hakken al om. Gee droeg het riet naar de auto. Toen ik het heel warm kreeg wisselde ik met Gee, ze had er nog wat meer moeite mee. Ik gaf haar wat tips en liet zien hoe ik het deed. Even later nam ik het weer over en al snel hadden we genoeg. Vorige week was ik super misselijk al snel en nu had ik het gevoel dat ik nog wel even door kon. Het was gelukkig ook niet zo warm hier die dag. Tenminste minder dan normaal. Gelukkig hielpen 2 mahouts ook mee vandaag, we waren met zo weinig en hun zijn dit natuurlijk gewend en zijn snel. Toen we terug kwamen bij het kamp heb ik in de hangmat een boek gelezen, behind closed doors. Echt een goed boek het pakte me gelijk. Daarna hebben we de olifanten gewassen hij de rivier, vandaag ben ik wel het water in geweest. De kleine olifant ging weer helemaal rollen, het zijn zulke schatjes! We gingen nu niet met de auto maar liepen naar een ander stuk van de rivier. We gingen nu ook met maar 4 olifanten, omdat we maar met ze 4e zijn nu. Daarna weer teruggelopen, met de kleine olifant. Toen we terugkwamen heb ik lekker gedoucht. Al het vieze water van me afgewassen. Ik ben douches zo meer gaan waarderen sinds ik hier in elephant village zit. Daarna heb ik weer lekker gelezen in de hangmat. Toen de zon kwam heb ik mij ingesmeerd. Ik had oortjes in en toen ben ik in de hangmat in slaap gevallen. Toen ik wakker werd hebben we geholpen met het snijden van de pompoen voor pompoensoep. Toen ben ik even bij de olifanten langs geweest en heb wat foto's gemaakt. Ik heb ze nog bananenbladeren en bananenboom gegeven, die ik zelf had afgehakt, Mr. Lee leerde mij hoe het moest. Lachen dat die deed. Daarna hebben we gegeten en nog wat na gekletst. Daarna lekker op tijd naar bed gegaan. Ik moest naar een ander bed, want de klamboe kon niet over alle drie onze bedden. En toen ik mijn beddengoed op het andere bed wou dien zaten er beesten in. Ik en Gee dachten gelijk bedbugs dus hebben we snel de matrassen van mij eruit gegooid. Ik had van boven 2 andere matrasjes op elkaar gelegd. Ik ben gewoon gaan liggen en heb nog wat gelezen, maar toen ik wou slapen zat ik weer aan die bedbugs te denken en te schijnen met mijn zaklamp. Ik kon er echt niet blijven liggen. Dus ben ik naar de gang gegaan waar allemaal muggen zaten, echt heel erg veel! Rosie totally freaked out about it. Dus we hadden haar ook niet verteld van de bedbugs en de kameleon in de wc. We zeiden gewoon dat ze niet naar die wc kon, omdat die verstopt was. Mr. Lee spoelde later gewoon door en weg kameleon, zieliiiig. Maar toen ik dus op de gang zat en al mijn spullen uit de kamer had gehaald, wist ik niet waar ik moest slapen. Ben dus wat gaan lezen op de gang en was van plan om gewoon buiten, ja bij alle insecten, te gaan slapen in de hangmat. Toen kwam Rosie uit de kamer, ze moest naar de wc, ze vroeg waarom ik op de gang zat te lezen. Ik vertelde haar dus van de bedbugs. Ze is daarna wel weer naar bed gegaan, maar kon ook niet meer slapen toen. Ze maakte Gee dus wakker en die kwam mij halen. Ze zei dat ze overal op hun matrassen had gekeken en dat er niks was. Ik mocht wel bij hun slapen. Ik vroeg of Rosie het goed vond en dat vond ze en ik was hun echt dankbaar. Ik heb muziek opgezet en ben in slaap gevallen.

27/6

Toen ik wakker werd zag ik dat Gee nog extra aan het checken was en ik heb zelf later ook nog een keer gekeken toen ik weer wakker werd, na een kutnacht... zeiden we het tegen Worn van de badbugs, hij ging kijken en moest heel hard lachen. Hij zei dat het kevers waren die vast zijn komen te zitten in het net van het matras. Hij haalde er een uit en toen kon je wel echt zien dat het geen bedbug was. We waren wel heeel opgelucht, maar ik wou alsnog bij de andere meiden slapen die avond. Na het ontbijt hebben we het verblijf van de olifanten schoongeveegd en de poep opgeruimd. Daarna zijn we met een paar mahouts  bananenbladeren en palmbladeren gaan zoeken. We hebben een heel eind gereden om te zoeken en vroegen gewoon aan mensen of we in hun tuin mochten en de bladeren mochten afhakken. Dat mocht ook gewoon dus dat deden we. Toen we klaar waren gingen we naar het volgende huis. We kwamen bij een huis waar een klein kindje/baby was in de hangmat. Haar moeder was haar aan het wiegen, zo een schattig kindje met flaporen. Ze maakten daar ook zijde en we zagen de cocons waarvan het wordt gemaakt. Wij moesten alle bladeren in de truck laden en de mahouts kapte alles samen met Mr Lee. Worn legde alles goed in de truck. We kwamen een oude vrouw tegen die vruchten at waarvan haar hele mond rood werd. Haar tanden alles. Zag er zo gek uit, echt knalrood. Ze wou ons ook geven, maar nee dankjewel... ik werd nog gebeten door een grote rooie mier in mijn nek... rotbeesten. Toen we eindelijk genoeg hadden gingen we terug lekker de wind in mijn gezicht op de truck. We waren allemaal verhit door het werk. Toen we terug waren hebben we even gechillt en daarna geluncht. We konden daarna kiezen of we wouden gaan kajakken, maar hadden we niet zo zin in. We vroegen of er iets van een museum in de buurt was. Er was een olifantenmuseum in de buurt, maar dat was naast een stadium waar ze olifanten bereden en shows mee gaven. Dat is dus slecht, dus gingen we naar het museum maar niet daarheen. Toen we daar kwamen waren er overal olifanten, veel vastgebonden aan allebei hun voorpoten en konden geen stap zetten. Het was zo triest, ik werd er echt verdrietig van om het te zien. Museum was leuk, maar niet heel veel te zien ofs. We konden tussen de zeilen/doeken zien wat ze met de olifanten deden, gewoon trucs ens. Achter het doek zaten de mahouts te wachten om op te komen met hun olifant. Het lijkt mij heel leuk om een keer een olifant te berijden, maar als het beter is voor de olifant dat het niet gebeurd vind ik dat helemaal prima! Toen gingen we terug naar het kamp. Daar heb ik gechillt in de hangmat en hebben we wat gekletst. Al snel gingen we eten. Het was wel lekker, maar er zaten lime blaadjes doorheen, die hadden we die middag zelf geplukt, die vond ik niet zo lekker. Het was te overheersend, de smaak van lime. Na het eten hebben we gekletst samen met Worn, Yada(de stagiaire) en de zoon van de chief van het dorp. Hij woont tegenover ons en is heel aardig. Hij kan niet zo goed Engels, maar we hadden drank gehaald bij het winkeltje en chips en het was gezellig. Rosie werd helemaal gek van alle muggen en vliegjes en beestjes. Ik moest er wel een beetje om lachen, soms is ze echt een prinses. Ik mag haar wel! Toen lekker naar bed toe. Ik ging weer bij Rosie en Gee in. Ik heb nog even gelezen en ben daarna gaan slapen.

28/6

Weer wakker en aan het ontbijt om 8 uur. Daarna hebben we de verblijven van de olifanten weer schoongeveegd en de poep weggehaald. We hebben de olifanten nog suikerriet gevoerd en zelf suikerriet gegeten. De zoon van Mr Lee, Bou, sneed de buitenkant eraf en zo konden we lekker een stuk eraf bijten en lekker leegzuigen en het stuk weer uitspugen. Daarna hebben we het riet dat we gaan planten op de truck geladen en op naar de plantage. Daar begonnen we lekker en we hadden al gauw het hele stuk gedaan. Bijna net zoveel als dat we met zijn 17e hadden gedaan de week ervoor. Nu waren we met 5, want Yada was ook mee en Rosie, Janine en Gee natuurlijk. Worn hakte de stengels in stukken die wij erin legden. Daarna moesten we het zand erover doen. Dit was veel zwaarder dan de vorige keer. De grond was extreem droog en moeilijk los te krijgen. Worn hielp ons op een gegeven moment, maar ik werd echt duizelig en ging door, want wou het gewoon goed doen. Daarna werd ik ook misselijk en ben ik gestopt. Janine die ook duizelig was heeft mijn benen omhoog gehouden terwijl ik lag. Toen ik me heel iets beter voelde vroeg ik of ik dat ook voor haar moest doen, maar dat hoefde niet. Ik kon echt niet meer werken, het was de warmste dag die we deze week hadden gehad. Achteraf dacht Gee dat het misschien kwam, omdat ik mijn pet niet op had, dat ik me slechter voelde dan de rest. We hadden daarvoor nog leuke groepsfoto's gemaakt en boomerangs. Janine ging gewoon nog even door toen we bijna klaar waren en achteraf waren we allemaal gesloopt. Het is echt heel zwaar, wij zijn dit weer natuurlijk helemaal niet gewend. Alhoewel ik wel moet zeggen dat het wel went, maar zelfs Worn vond het een warme dag, dus dat zegt wel wat. Toen terug naar het kamp, heerlijk die wind op je gezicht. Helemaal vies en bezweet ging ik gelijk in de hangmat liggen en heb ik muziek geluisterd en viel ik bijna in slaap. Toen werd ik wakker toen we gingen lunchen. Ik voelde me al wat beter en helemaal toen ik wat kon eten. Janine kwam maar niet eten en dat is beetje gek. Ze zat op de tafel bij de ventilator. Gee ging naar haar toe en ze was aan het huilen, want ze voelde zich echt heel slecht, alsof ze moest overgeven. Gee gaf haar wat tegen de uitdroging en daarna is ze even gaan slapen. Ik ging na de lunch douchen, want ik was nog helemaal vies van het werk op de plantage. Heerlijk zo een douche, ik zag al mijn tan eraf stromen. Al het vuil maakte mij heel wat bruiner dan ik eigenlijk was. Daarna heerlijk in de hangmat gechillt  en nog even bij de olifanten geweest. Toen was ook de kleine olifant er en zijn we samen naar de rivier gelopen. En hebben ze in bad gedaan. Ik ben er niet in geweest. Ik had net gedoucht en geen zij om vies te worden. Ik heb met het kleintje gelopen op de heen en terugweg en ondertussen het suikerriet aan hem gevoerd. Na hun bad heeft het kleintje samen met zijn mama tegen de boom aan staan schuren, lekker krabben. Deden ze maandag ook. Je ziet echt dat het kleintje niet echt door heeft wat hij aan het doen is en hoe en wat en gewoon zijn moeder nadoet. Het is zo schattig! Daarna terug naar kamp en zaten gelukkig alle taken erop. Terug op het kamp kon ik alleen maar denken aan koud drinken halen. Rosie zei tegen mij ik heb echt zin in wat kouds te drinken, jij dan? Ik dacht er net aan zei ik! Dus zijn we samen naar het winkeltje gegaan en heb ik een ijskoffie genomen. Hmmm hier was ik echt aan toe. Daarna hebben ik Rosie en Janine gekaart. Hetzelfde spel als ik in Lloret speelde met de jongens, voor degene die dit weten. Hun kende dit dus ook. Daarna lekker nog even gechillt in de hangmat en gekletst. Gee was aan het wachten tot haar was klaar was, Worn had haar geholpen met hoe het werkt en alles. Toen het klaar was kwam ze aan met haar spullen. Er zat een bruin shirt tussen en ze dacht dat het een shirt was van Mrs. Lee, toen keek ze op het label en zag dat het haar maar was. Toen zag ze dat het haar zwarte shirtje was!! Zwart dat nu bruin was. Ik en Janine dachten dat ze er bleek bij in had gegooid. Toen Yada kwam vroeg ze aan haar wat er op de fles stond. Ja hoor het bleek bleek te zijn. Worn had dat erin gegooid. Gee was echt heel boos, want dat was haar enigste zwarte shirtje en dat past overal bij en bedekte haar schouders voor in de tempels. Toen hebben we Worn wakker geschreeuwd en kwam hij eraan. Gee sloeg hem(niet hard hoor) en vertelde wat hij had gedaan. Je kan mooi een nieuw shirtje voor me betalen zei ze, want we gingen toch naar de markt. Nou laten we gaan dan zei hij toen. Op naar de markt dus, waar we vorige week ook al waren geweest. Vorige week hadden Amy en Ashlie iets wat ik graag wou. Ik ging dat dus sws halen en ik wou eigenlijk ook nog wel graag de gefrituurde zoete aardappel, die ik vorige week had. We gingen ook op zoek maar een zwart shirt voor Gee. Op de markt aangekomen dacht ik er serieus over na om een insect te eten. Maar toen we al snel doorliepen deed ik het toch niet. Op zoek maar een shirt voor Gee en op zoek naar het kraampje met de drankjes die Ashlie en Amy vorige week hadden. Eerst vonden we eindelijk een leuk T-shirt voor Gee. Ze ging hem passen en trok in dat kraampje zomaar haar shirt uit. Ik zei nog: 'you can't just do that here?! That's disrespectful for the Thai.' Ze zijn daar nog ouderwets in het dorpje en het is onbeleefd als je daar te veel laat zien. Ik ging er dus gauw voorstaan. Het shirtje stond haar wel echt heel mooi! Het liet haar figuur perfect uitkomen! Ze is namelijk heel veel afgevallen voordat ze is gaan reizen en heeft nu bodygoals. Worn heeft het shirtje betaald en even verderop kwam ik het kraampje tegen met de drankjes die ik wou. Ik zei dat ik graag de milkshake wou van kokos en dan met aardbei. Maar omdat ze hier echt totaal geen Engels kunnen moest ik het aanwijzen. Toen zei ze iets met kokos en ik denk dat ze aardbei zei in het Thais. Ik zei dus ja. Vervolgens neemt ze andere bestellingen op en doet ze die gelijk. Daarna deed ze mijne was en ondertussen stond ik er al wel 10 minuten. Het was echt heel raar. Sommige mensen kwamen later aan als ik, allemaal Thaise mensen. Heel raar was dit. Toen ging ze mijne eindelijk doen en maakte ze niet de milkshake achtige maar de smoothie. Met kokos en aardbei, ze had me dus niet echt begrepen. Nouja prima, ik ga niet moeilijk doen. Is vast lekker! En dat was het ook! Heerlijk verfrissend en lekker koud en fruitig. Iedereen was op mij aan het wachten. Toen dus terug naar het kamp. Terug bij het kamp nog even gechillt en gekletst in de hangmat. Toen wouden we net weer een kaartspel spelen en gingen we eten. Lekker gegeten dus. Lekker gekletst met de meiden. We hebben nog wat gekaart en muziek erbij. Toen kwam Mr. Lee, hij was wel benieuwd naar onze huizen en zo kwam het ervan dat we allemaal foto's lieten zien van onze vrienden en familie en kindertijd en huizen. Hij moest hele tijd lachen, hij vond het helemaal interessant en leuk. Toen hij weg was hebben we net de meiden nog herinneringen gedeeld en wat gekaart. Het was super gezellig. Daarna klaargemaakt voor bed en heb toen nog even buiten gekletst met Gee. En daarna naar bed, heb ik nog even gelezen en nu probeer ik te slapen, maar het lukte niet echt. Dus ging ik even door met alles van vandaag uittypen. Morgen plaats ik dit allemaal op mijn blog en dan komt morgen er dus ook nog bij.

29/6

Om 8 uur aan het ontbijt, Worn had eieren voor ons gehaald voor omeletten. Dit had Gee aan hem gevraagd, hoe lief dat hij dat heeft gedaan! Daarna hebben we poep geschept en op de truck geladen. Het zweet droop van onze gezichten. Al snel hadden we de wagen vol! We brachten de poep naar de plantage en daar hebben we nog boomerangs en foto's gemaakt. Daarna door naar de lading gras van de regering. Krijgen ze 2x in de week, voor de olifanten. Hebben nog wat foto's en boomerangs gemaakt, alweer. Daarna terug naar elephant village waar we nog even tijd hadden om te relaxen. Daarna nog bij de olifanten gezeten en beetje niks gedaan en gekeken naar hoe ze aan het eten waren. Daarna zijn we met ze naar de rivier gelopen en werden ze gewassen. Ik ging weer niet in het water anders had ik natte kleren. Daarna gingen de kleine olifant en de mama weer tegen de boom aan wrijven, lekker krabben. Toen weer teruggelopen naar het kamp. Daar kregen we even snel de tijd om onze spullen in te pakken en toen weer terug. Uitgebreid afscheid genomen van alle mahouts en de eigenaren van de home stay. We hebben een geweldige tijd gehad. Vooral met de 4 meiden deze paar dagen. We hebben elkaar beter leren kennen en een band gekregen. Op de terugweg hadden we het over dingen die we leuk vonden aan onszelf. Complimenten geven aan jezelf is altijd lastig. Ook hebben we het gehad wat je zou willen verbeteren aan je karakter. Ik zei dat ik best verlegen ben en observerend. Ik stap hierdoor nooit snel zelf op mensen af, maar wacht tot ze naar mij komen. Eindelijk terug in Surin, kom je in het vrijwilligershuis en loop je naar boven naar je kamer. Ik hoopte zo op schone lakens, want de vorige keer voelde de dekens echt nasty. Ligt er een ander meisje in mij bed. Ze zei sorry ik voelde me ziek, dus ben hier gaan liggen. Oké as echt zovan wtf.... er WAREN schone lakens trouwens. En ik weet niet of je het weet, maar je zweet hier de hele dag, zij dus ook! Ik keek echt zovan Uhm oké wtf... maar ze is denk ik een beetje autistisch, ze snapte denk ik niet dat het heel raar was wat ze deed. Ze had namelijk gewoon een eigen bed. Ik vond dit gewoon heel raar, dat je zomaar in iemand anders bed gaat liggen als je ziek bent. De andere meiden zeiden echt van dat je niet boos werd, maar ik kan dat gewoon echt niet. Ze is zo socially awkward, ze snapt gewoon niet dat het raar is. Vervolgens sta ik naast mijn bed met mijn spullen te wachten tot ze weggaat. Ik ga zo weg hoor zei ze en vervolgens zat ze op haar mobiel. Toen ging ze heel langzaam weg. Ik ging later naar haar toe, wat heb je precies vroeg ik en waarom kon je niet in je eigen bed blijven. Ze dacht dat ze gewoon beetje uitgedroogd was, ze had hoofdpijn en was misselijk. Ik vroeg of ze ook diarree had... dit had ze... lekker dan. Ik dacht ze heeft daar overdag gelegen. Ze zei dat ze zich dus ziek voelde en niet kon slapen, dus ging ze naar een andere kamer in iemand anders bed liggen... hoe kom je erop... ik dacht dat het alleen overdag was of voor paar uurtjes. Achteraf hoor ik dat haar kamergenoot die ochtend wakker werd en dat ze dus weg was en haar ging zoeken en haar vond in mijn bed. Dus blijkbaar heeft ze daar de hele nacht geslapen. Wij kwamen terug om 5 uur ofs en toen lag ze er nog of weer... heel raar allemaal. Nouja ik heb er verder niks over gezegd, maar er zijn hier al meer gekke dingen gebeurd waarbij ze betrokken was. Ik was altijd aardig, omdat ze beetje buitenbeentje was en ben waarschijnlijk nog steeds aardig. Maar ik kijk nu wel anders naar haar, je gaat niet in iemand anders bed liggen als je iets hebt wat besmettelijk kan zijn. Ookal is het diarree, ik heb dat liever niet namelijk... daarna hebben ik, Gee en Janine de was gedaan. Toen we terugkwamen hebben we afscheid genomen van Rosie... ze vliegt morgen naar Singapore en gaat dus vanavond al terug naar Bangkok... ik haat afscheid nemen. De afgelopen paar dagen waren we echt close geworden. We willen absoluut nog een keer afspreken met zijn alle. Daarna heb ik de nieuwe aflevering van Pretty little liars gekeken met Alli. Eindelijk weten we wie A.D is. Gee had voor mij de was meegenomen, ze is echt de mama van de groep. Super lief dat ze dat aanbood, ze wist hoe graag ik die aflevering wou zien. Toen heb ik mijn was opgehangen, alles wat kon in onze kamer en de rest in een lege kamer hoer ik het huis. Staan bedden, maar slaapt niemand. Daar lagen allemaal vieze kleren van dat meisje, ook heel apart... allemaal onderbroeken door de hele kamer. Wist niet zo goed wat ik ervan moest denken. Daarna zijn we lekker met de rest van het huis gaan eten. Lekker pad Thai gehad en heerlijk gelachen. In lange tijd niet zo hard gelachen. Daarna terug naar het huis en nog wat beneden gechillt en Pretty little liars afgekeken met Alli. Nu in bed zo klaarmaken voor bed en dan lekker slapen. Morgenvroeg tas inpakken en dan om 13.25 met Gee, Alli en Lloyd terug naar Bangkok. Samen met Gee in hetzelfde hostel voor 2 nachten en dan ga ik alleen verder. Voor de mensen die niet weten waarheen... dat lees je vanzelf wel in mijn blog! Het was een beetje een aparte maar ook leuke dag. Aan de ene kant gaat de tijd snel en zit ik hier al meer als 2 weken. Aan de andere kant lijkt het alsof ik al veel langer weg ben. Ik doe zoveel op een dag en daardoor lijkt het alsof je veel meer dagen hebt gehad. Over 8 dagen vlieg ik terug naar Nederland, ik mis jullie heel erg. Maar heb het hier ook super leuk!

1. Ron en Marja:
    30 juni 2017
    Fantastisch Danique dat je het zo goed naar je zin hebt. Geniet nog van de komende week.
  2. Rene en linda:
    30 juni 2017
    Wat een supermooie blog ! Thanks Danique zo kunnen we een klein beetje mee genieten ! Van wat jij allemaal mee maakt wat een prachtig reis geniet nog FF lieverd !!! Een dikke kus van ons ❤