19/6 - 22/6

23 juni 2017 - Surin, Thailand

19/6

Om 9 uur moesten we klaar zijn. Ik werd om 5 uur in de ochtend al wakker door een haan die maar bleef schreeuwen... ik kon daarna ook niet meer in slaap komen. Toen zijn we 8 uur uit bed gegaan, ik had mijn spullen de avond ervoor al gepakt. Ik ben nog even snel naar de supermarkt geweest met Gee (dat is de vrouw aan de telefoon mam) ik wou graag een simkaart en zij ontbijt. Ze spreken hier in Surin super slecht Engels vergeleken met Bangkok en ik had niet veel tijd, dus heb geen simkaart genomen. Toen kwamen we terug en moest ik snel nog even petjes voor mij en Gee pakken uit mijn grote backpack. Daarna gingen we op weg naar Surin. We stopten bij het hotel om de rest op te halen (die hebben een super goede kamer, wij hebben wat stapelbedden thats it) daarna nog gestopt bij 7eleven, de winkel hier. Toen verderop nog ergens voor gratis water, echt mega veel!! Toen dus een rit van een uur over hobbelende wegen en door de mooie natuur van Thailand. Wat koeien onderweg en hardwerkende mensen op het land. Af en toe een krakkemikkig huisje. Toen we bij elephant village kwamen zag je overal afbeeldingen en beelden van olifanten. We zagen hier en daar een olifant door de bosjes. Toen kwamen we bij onze verblijfplaats, heel erg minimum natuurlijk, back to basic. Er was al een groep, we dachten Amerikanen, maar achteraf bleek de meerderheid Canadees. Paar Fransen en Zwitsers erbij. We kregen weer oriëntatie en daarna wezen ze ons onze slaapplaatsen. Ik slaap nu met 3 andere op de kamer waar ik nog niet eerder een slaapkamer mee had gedeeld. Daarna naar beneden en kregen we te horen wat we gingen doen. Wij gingen eten kappen voor de olifanten, dus moesten lange kleren aan. Ik had alleen een jeans mee en deed die maar aan. Het was enorm warm en we moesten er gelijk volop in. We gingen in een soort huifkar naar het veld toe, hier gaan we overal op naar toe als we met een groep zijn. Lekker schommelend en hobbelend. Toen kwamen we eindelijk bij het veld aan en deed Worn, onze begeleider/baas/zanger het voor. We kregen een hakmes achtig iets en moesten de dode blaadjes eraf hakken, naar beneden en het suikerriet zo dicht mogelijk bij de grond afhakken. Iedereen die geen hakmes had moest het naar de kar dragen. Dat deed ik eerst, toen ik ging hakken ging het goed, moest alleen wat dichter bij de grond afhakken. Opeens kreeg ik pijn aan mijn rechter wijsvinger en zag dat ik een enorme blaar had en me vel er al af was. Ik gaf het hakmes aan iemand anders en heb water over de blaar gegoten. Ik ging nog helpen met dragen, maar het deed erg veel pijn en ik werd misselijk en duizelig. Ik had namelijk nog niks gegeten, want ze zeiden dat er ontbijt zou zijn als we aankwamen, maar dat was er niet. Ik heb wat gedronken en vlak daarna waren we al klaar en zijn we weer teruggegaan, zittend op het gekapte onder de mieren zittende riet, allemaal vies en zweterig. Snel omgekleed toen we aankwamen en toen beneden lekker buiten gezeten met wat mensen. Ondertussen hakte de andere groep mensen het riet dat wij net hadden gekapt in stukken. Daarna gingen wij de olifanten wassen en eten geven, de andere groep was voor ons al met de olifanten naar de rivier geweest. We gingen weer op de kar naar de rivier, waar de olifanten al op ons aan het wachten waren. We mochten ze voeren en er waren kleintjes bij. De olifanten waren zo hebberig, ze wouden wel 6 stukken riet tegelijk vasthouden en opeten. Foto's gemaakt en daarna mochten we ze in bad doen, dus liepen we naar het water toe. Hun gingen erop zitten in het water en we mochten ze nat maken en ze gingen op ons spuiten en kusjes geven. Het was zo cute! We hebben groepsfoto's gemaakt. Daarna mochten we teruglopen met de olifanten, we mochten ze zelf vasthouden. Halverwege gingen wij weer achterop de kar en terug naar ons verblijf. We gingen douchen en alles doen en even later kwamen de olifanten terug en die verblijven nu ook hier. De mannen slapen dan bij de olifanten, want olifanten zijn veel waard en worden soms gestolen. Ze moeten dus goed bij hun in de buurt blijven. Ze zitten hier wel aan kettingen, maar anders zouden ze alles kapot kunnen maken hier. Ze hebben hier ook van die prikkers, stekers, omdat de olifanten soms stout zijn en ik heb ze de prikkers ook nog niet zien gebruiken. Ze zien de olifanten als hun familie, zoals wij honden hebben. In de avond hebben we heerlijk gegeten, we hebben ook geluncht trouwens nadat we bij de rivier zijn geweest. De olifanten verblijven bij ons dus we kunnen ze de hele dag bezoeken en eten geven. We hebben een super mooi uitzicht op de zonsondergang. 'S avonds hebben we spelletjes gedaan en ik heb een meisje uit Wales Nederlands geleerd. Daarna zijn we naar bed gegaan. Daar hebben we nog even gekletst en zijn toen gaan slapen.

20/6

De volgende dag moesten we er om 8 uur uit. We gingen ontbijten en gelijk na het ontbijt hebben we het verblijf van de olifanten schoongemaakt. Daarna hebben we een huifkar vol geschept met poep. Die hebben we toen naar de plantage gebracht en daar was de andere groep (de Canadezen etc.) bezig met het planten van eten voor de olifanten. Wij zijn toen gelijk doorgereden naar de rivier om te gaan kajakken. We verdeelden in 3tallen en er waren er 2 over die alleen gingen. We zijn de rivier opgegaan en op een gegeven moment waren we allemaal weer samen. Toen gingen we zwemmen en groepsfoto's maken en van alles. Daarna teruggegaan en toen weer terug naar verblijf. Daar gingen een paar al douchen, maar we moesten nog planten dus ik wachtte nog even. We hebben geluncht en daarna zijn we gaan planten. Eerst hebben we alle bananenplanten in de truck geladen, toen allemaal erop en naar de plantage. Daar moesten we de planten verdelen over de groeven. Toen dat allemaal verdeeld was moest het nog gehakt worden en bedekt met zand. Toen ik bezig was met bedekken met zand voelde ik weer pijn aan mijn linkerduim en zag dat ik weer een blaar had. Ik zat helemaal onder het zand en zweet. Ik had al een handschoen voor mijn andere hand maar de andere handschoen had iemand anders die ook een blaar had. Nu heb ik aan beide handen een blaar. Ik ben doorgegaan met mijn voeten, want ja we gaan gewoon door hè. Je moet je even voorstellen dat dit allemaal moet in 33 graden en gevoelstemperatuur van 40... jaaa we werken hard! Toen we eindelijk klaar waren zijn we teruggegaan en kon ik me eindelijk wassen. Heb weer wat kleren gewassen onder de douche wat ik de dag ervoor ook had gedaan. Daarna waren we lekker vrij. We gingen nog wat foto's maken van de olifanten. Daarna lekker gegeten en daarvoor even langs het winkeltje voor wat lekkers. We hebben een heel klein winkeltje dat vast zit aan iemands huis hier tegenover. 10 baht voor een ijsje, is iets van 50 cent! Na het eten, wat overigens alweer heerlijk was, hebben we gekletst en kregen we Thaise les. Ik zal de woorden en zinnen die ik geleerd heb straks posten! Het was super grappig. Worn (onze baas) wou ons bepaalde dingen niet leren, maar toen vroegen we het aan een ander meisje daar en die leerde ons 'hum' it means cock. Toen worn naar buiten kwam zei ik dus hum yai (Kijk maar in de lijst wat het betekent). Hij deed zijn hoofd naar beneden en liep gauw weg. Hij wou echt niet dat we dat leerde. Het was zo grappig. Ik zag ook een gekko dus ik zei het zovan: 'look a gekko', maar op de Nederlands manier dus nu zeggen 2 meiden de hele tijd gekko. Ze proberen het te zeggen op de manier zoals ik het doe, maar dat gaat niet. Het is zo grappig! Daarna hebben ik en een paar anderen nog even gezeten en gekletst en toen zijn we naar bed gegaan.

21/6

De volgende ochtend weer aan het ontbijt om 8 uur en daarna gingen we gras oogsten voor de olifanten. Ella zei dat ze geen goede drager was en gaf elke keer alleen maar het gras door van de hakker naar de drager. Toen Amy niet meer wou ging Gee verder. Toen Gee niet meer kon ging ik. Het gras was makkelijker te oogsten dan het suikerriet. Toen Amy aan het dragen was heeft ze haar voet langs een afgesneden stengel geschaafd en ze had een diepe snee. Gelukkig is Gee de mama van de groep en heeft ze Amy geholpen. Onder het werken gingen we zingen met zijn alle, dat was zo leuk. Ik was ondertussen moe geworden van het hakken en vroeg of Ella het wou doen, dat ik de stengel dan vasthoud. Ze zei dat ze er niet goed in was, maar ze ging als een speer en goed ook! Ze zei dat ze er ook van genoot, een beetje angermanagement zei ze. Toen we eindelijk de truck vol hadden gingen we bovenop het gras zitten en terug naar het kamp. Ondertussen nog steeds aan het zingen. Als we altijd langs de mensen in het dorp rijden gaan ze zwaaien en roepen ka wa dee, dat betekent hallo. Toen we bij het kamp waren hebben we eerst nog suikerriet in stukken gehakt, voor het voeren van de olifanten. Ondertussen nog steeds aan het zingen en Worn werd helemaal gek van ons, terwijl hij normaal de hele dag aan het zingen is. Ik ben de dag hiervoor zelfs wakker geworden door zijn gezang. Toen is eerst de andere groep naar de rivier gegaan. Toen hebben wij lekker gechillt, we waren moe van het warme weer en het werk. Sommige meiden hebben dan ook een dutje gedaan. Daarna hebben we lekker geluncht en daarna omgekleed en klaargemaakt voor het wassen en voeren van de olifanten. Ik ging vandaag niet in het water, ik wou graag foto's maken vanaf de kant. Om half 2 gingen we weg zei Worn, dus ik zorgde dat ik was ingesmeerd en alles. Toen gingen we samen met Mr Lee, hij is geniaal echt een grappige vent. We reden naar de rivier en de olifanten waren al op ons aan het wachten. We hebben ze het laatste suikerriet gegeven, wat nog over was van het in stukken hakken eerder.  Daarna zijn we met ze naar de rivier gelopen en heb ik wat mooie foto's gemaakt. Een kleine olifant vond het helemaal geweldig. Hij ging rollen in het water en leek zo blij! Het was zo schattig, hier heb ik ook een filmpje van. Als de olifanten uit het water komen en de Mahouts, dat zijn de eigenaren van de olifanten, bovenop de olifant zitten. Dan moet de olifant de slippers van de mahout pakken en aangeven. Rosie wist dit niet en zij pakte de slippers van de olifant af, omdat ze dacht dat hij ze wou opeten. Dit had ik de vorige keer ook gedaan, omdat ik dat dacht. Mr Lee moest toen keihard lachen, omdat ze het niet snapte dat de olifant dat deed voor zijn baasje. Ik moeste echt lachen om hem, echt een geweldige man! Toen liepen we naar boven met de olifanten en Gee liep achter een olifant en die snoof zand op en spoot dat jaar achter over Gee heen. Weer ging Mr Lee helemaal stuk. Volgens mij heb ik dit ook op film. Eenmaal boven gingen we allemaal naar een olifant en mochten we ermee teruglopen. Ik was weer met een grote en we liepen naar de grote weg toe. Toen we daar waren gingen we weer op de truck zitten. Daar moesten we nog wachten op de rest. Toen iedereen zat gingen we rijden en kwamen we weer langs de olifanten. De kleine olifant was weer heel blij aan het zwaaien met zijn slurf het was zo schattig. Even verderop gingen we stilstaan, we snapten niet zo goed waarom. We dachten we wachten op de olifanten tot ze langskomen. Maar toen kwam de kleine blije olifant eraan. Ze ging op een truck, want ze woont te ver weg om te lopen. Ze komt dus elke keer naar de rivier om lekker in bad te gaan met de andere olifanten! Ze vindt het ook zo leuk, dat zie je gewoon echt aan haar. Daarna gingen we weer verder terug naar ons kamp. Wij waren er net en toen kwamen een paar van de olifanten ook weer aan bij het kamp. Daarna is iedereen zich gaan wassen en douchen en omkleden. We zouden daarna om half 5 naar de avondmarkt gaan hier in het dorp. Maar toen ik mijn haar aan het borstelen was om 10 voor half 5 gingen we dus al weg. Ik deed snel wat zonnebrand op en toen gingen we. Me hele haar, dat nog nat was, weer helemaal door de war op de truck. We kwamen bij de markt en moesten 5 uur terug zijn bij de truck. We hebben eerst een rondje gelopen en wat gekeken. Ik heb een lange broek gekocht en toen kwam ik Lucy en Charlie tegen. Lucy werd achtervolgt door een Thaise man. Hij vond haat mooi en wou wel wat met haar. Hij gaf ons een briefje met een krijtje en ze moest haar nummer opschrijven. Dus we schreven een nep nummer op. De man had een roze shirt aan en een roze knipje in zijn haar. Dit heb ik ook gefilmd. Daarna ging ik verder en kwam even verderop Worn tegen die vroeg of ik al terugging naar de truck. Ik ging terug dus nam zijn tassen mee. Ik had samen met Meriém nog wat Thaise snacks gehaald. Gefrituurde banaan en zoete aardappel en gefrituurde pandan rijst. Het was echt heerlijk! Vooral de zoete aardappel. Iedereen was pas heel laat terug bij de truck en we waren al heel lang aan het wachten. Amy en Ashlie hadden super lekkere shakes ofs. Iets met yoghurt en aardbei. Lekker koud en verfrissend, super lekker, ik ga het volgende week zeker weten halen. Toen terug naar het kamp en daar hebben we de bbq voorbereid. Samen met wat meiden hebben we de spiesen gemaakt. Met ui, ananas, peper, kip of worstje en tomaat. Rook zo lekker en smaakte zo goed! Daarna dus lekker gegeten met zijn alle. Super warm bij de bbq natuurlijk! Daarna besloten we rum te halen met ze 7e, ik, Ashlie, Amy, Kaylee, Nathalie, Ella en Max. Laatste avond hier in elephant village met deze groep. We gingen lekker drinken en wat kletsen. We vonden de lange tafel alleen zo ongezellig. Dus hebben we er een vierkant van gemaakt. We besloten never have I ever te doen. Er kwamen veel vunzige vragen uit natuurlijk Hahaha. Toen het begon te regenen gingen we dansen in de regen. Het was vooral de drank die ons daartoe bracht. Daarna gingen we truth or dare doen. Some crazy shit was happening. Maar het was echt een geweldige avond. Zijn nog bij de buren langs gegaan, waar ook buitenlanders zaten voor werk. Die gingen al snel naar bed en toen gingen wij weer terug. Hebben we nog een laatste liedje gedaan en gekletst. We vroegen Max waarom hij ons nooit wat vroeg en wat hij nou eigenlijk van ons wist. Dit was dus bijna niks. Hij wist zelfs Gee haar naam niet. Cheeky bastard! Daarna lekker naar bed en hebben we nog even gechillt op de kamer bij Kayleigh en Nathalie. Daarna lekker slapen, maar het was zo warm... je went er langzaamaan wel aan.

22/6

Volgende ochtend weer om 8 uur aan het ontbijt, eerst wel beetje moe maar niet brak ofs. We hadden echt veel gedronken de avond ervoor, maar het was echt leuk! Na het ontbijt mochten we weer de verblijven schoonmaken en poep scheppen. Jeeej ons favoriete werk! Sommige van ons gaan er met hun handen in. Ik prefereer de schep en handschoenen. Ik had ook 2 blaren die ik schoon moest houden. Daarna allemaal op de poepkar en op maar een veld waar we de poep gingen droppen, samen met Mr Lee. De truck was kapot, iets bij de versnellingspook zat los en maakten ze even vast met ijzerdraad en plastic. Ja zo doen ze dat hier nou eenmaal... toen we alle shit hadden gedropt was het weer even tijd voor een groepsfoto en bedachten we het geweldige idee om een piramide te maken. Ik onderop, want Jaa ben quite heavy. Maar was super leuk, de foto staat op mijn insta. Daarna dikke deuken in mijn knieën, zo pijnlijk! En weer terug naar het kamp. Onderweg gingen we naar Mr Lee zijn nieuwe huis kijken! Hij was er zo trots op zo schattig, hij wou het ons heel graag laten zien. Toen dus echt terug naar het kamp. Daar hadden we lekker lang voordat de lunch kwam dus lekker chillen en ijsjes gehaald bij het winkeltje tegenover. Gisteren hadden we daar ook rum gehaald en pakte het kleine meisje bij dat shopje mijn mobiel af en ging spelletjes doen, toen ik mijn mobiel terug wou pakte ze mijn camera af. Ik maakte eerst een foto van haar en daarna deed ze mijn koord af en deed hem bij haarzelf om. Toen maakte ze wat foto's van ons. Ze was zo cute! Daarna moest ik haar een fles aangeven zodat ze mijn camera losliet. Ze wou hem echt niet teruggeven. Maar we hadden daar vandaag dus lekker ijsjes gehaald. Na het harde werken hadden we dat wel verdiend. Ik ben nog even bij de olifanten bij ons kamp geweest en heb wat foto's gemaakt. Ook heb ik Thaise les gehad van de Mahout. Hij heeft mij nog wat extra woordjes geleerd en we hebben samen geteld. De mahouts zijn de verzorgers/eigenaren van de olifanten. Ze zijn heel grappig en houden ervan je in de maling te nemen en dan lachen ze je ook echt uit. De mensen zijn zo vrolijk hier! Daarna gingen we lunchen en daarna gelijk klaarmaken voor papier maken van olifanten poep en olifanten in bad doen daarna. Om half 2 gingen we naar de olifanten poep papier makerij ofs. Daar ging Worn onze gids uitleggen hoe we poeppapier moesten maken. We moesten de poep in een zak doen met gaatjes dat alleen vies water uit de zak kan. We moesten de poep nat blijven spuiten en erop blijven stampen. Ik ging eerst even kijken voordat ik echt iets deed. Daarna legde hij uit hoe we het papier moesten maken. Hier heb ik een filmpje van gemaakt hoe ik het papier maak. Het was echt leuk om te doen! Er kwam nog een school kijken bij de papiermakerij, super schattig die kindjes, helemaal verlegen en vol bewondering. Ik heb nog een fotoalbum gekocht met wat extra pagina's en een boekenlegger, allemaal gemaakt van poeppapier. Naast dat bedrijfje lag een olifanten begraafplaats. Ik heb hier een paar foto's van. Het was super groot en de hele olifant lag in zijn geheel onder de grond... echt mega veel. Dit is de enigste olifantenbegraafplaats ter wereld, zeiden ze. Daarna gingen we naar de rivier, waar we de olifanten gingen wassen en we hebben even snel een tussenstop gemaakt om onze gekochte spullen te droppen op het kamp. Bij de rivier gingen we weer lekker met de olifanten in het water. Ik ging foto's en filmpjes maken. Ik heb nog kusjes gekregen van de olifant. Mr Lee was er nu ook met zijn olifant en hij ging ons nat spuiten toen we aan de kant zaten. Hij ging helemaal stuk. Echt waar deze man! Daarna gingen we terug en de meeste van ons gingen met de auto terug. Sommige gingen nog met de olifanten lopen, maar ik kan dat volgende week ook nog doen. We zijn gelijk doorgereden naar het kamp. We dachten dat Worn ze echt serieus ging laten lopen naar het kamp. Wat echt een eind is in deze hitte. Hij is ze toch gaan ophalen met de scooter, ze gingen met zijn 4e op de scooter. Daarna hebben we snel onze spullen gepakt en gedoucht en moesten we alweer gaan. Toen ik al in de kar zat kwam Mr Lee voor foto's naar ons toe. Hij wou allemaal foto's en was helemaal gek met ons. De olifanten kwamen terug en ik kreeg een bloem van een olifant. Toen dus echt op de terugweg naar Surin, helaas. Weer anderhalf uur terug in een hobbelende wagen. Ik viel telkens bijna in slaap, want ik was zo moe. We zijn nog even gestopt om te shoppen. Alleen wat drinken en een ijsje gekocht. Toen we eindelijk terug waren konden we onze spullen droppen en chillen. Daarna groepsapp aangemaakt met zijn alle en afgesproken voor eten. We spraken af bij het restaurantje waar we ook zaten de avond dat we hier aankwamen. We hebben daar niet gegeten, want we gingen al snel met een deelnam de groep naar the big C. Dat is de supermarkt hier. We hebben wat inkopen gedaan en zijn toen gaan eten bij KFC, even wat junk food na al die Thaise maaltijden. We needed it, we love thai but we have a crave for junk food. Alleen Gee had havermout met melk, the healthy chick. Daarna ging de rest al wat eerder wegen uiteindelijk was ik alleen met Ella. Ze is een beetje apart, maar wel aardig. Ze is 21, maar je zou denken dat ze 15 of 16 is. Ze is heel klein en onzeker en verlegen. We hebben nog even wat drinken voor mij gehaald en zijn teruggegaan naar het restaurantje. Waar Max was samen met 2 begeleiders en een ander meisje die hier al langer is en wij niet kennen. Lekker gekletst, drankjes gedaan. Daarna ging het meisje weg en kwam Tina bij ons zitten, samen met Lloyd. Hun zitten ook bij mij in het huis hier. Samen met Isobel en de vriendin van Lloyd, Alexandra en Gee zit ook bij ons in. Ook zitten Gemma, Rosie en Janine bij ons in het huis, maar hun zijn naar het eiland dit weekend. Tina gaat morgen naar huis dus die zien we morgen voor het laatst. De rest gaat zaterdag ochtend weg die zien we dan voor het laatst. Volgende week zijn we nog met Gee, Rosie, Janine en ik. Volgens Worn komt er ook geen nieuwe groep. Hoop echt niet dat we al dat werk met zijn 4e moeten doen... maar dus nog wat drankjes gedaan en gekletst en toen terug naar het huis. Ik heb daar de nieuwe aflevering van Pretty Little Liars gekeken en toen kwam Gee terug van het hotel waar de andere zitten. Ze wou een bier openen, maar had geen opener. Ze probeerde hem overal tegenaan te slaan, maar kreeg hem niet open. Toen ging ze naar beneden en ik hoorde opeens harde geluiden, maar er liggen mensen te slapen. Ik ging dus kijken wat ze deed, ze was samen met Tina de dop er aan het afslaan tegen de tafel. Na paar keer hard slaan ging die eraf, maar spoot gelijk al het bier eruit dus deed ze hem gelijk in haar mond. Ik ging weer naar boven met Gee en ging dit allemaal typen en opeens laat ze de fles vallen... allemaal bier liep uit de fles over de grond. Ze pakte hem snel op en maakte alles schoon, maar de vloer hier is van stenen. Je hoorde dus super veel gekletter en Tina kwam gelijk naar boven. Ze dacht dat iemand van ons uit bed was gevallen. We gingen stuk!! Ondertussen ligt Isobel te slapen in de kamer hier tegenover. Die is vast wakker nu... oepsss. Het stelletje, Lloyd en Alli, is nu vast ook wakker. Kortom een super leuke tijd gehad met deze groep! Ga ze dan ook ontzettend missen... nu lekker chillen en zo lekker slapen. Morgen weer een dag! Kan niet geloven dat ik er pas een week ben! Heb al zoveel leuks gedaan en zoveel ervaren. Lijkt een veel langere tijd. Hope you liked it, I will keep you updated!

1. Laura:
    22 juni 2017
    Topper!! Wat een mooie verhalen allemaal. You've only got one life, so make sure you life it right!! Niet nadenken, maar genieten van elk moment. Rn zo te lezen lukt dat aardig. Trots op je Danique! Havr fun en eet een gebakken banaantje, pad thai, curry etc op me! x
  2. Danique Blok:
    22 juni 2017
    Komt goed heb het allemaal al gehad! Het is heerlijk! ❤️
  3. Pap en mam:
    22 juni 2017
    Schatje wat leuk allemaal. Echt dit ga je nooit vergeten wat een belevenis!!!! Blij dat je zo volop geniet. we love you!!!!!!